bmenu1     fb1    insta1  

Hollandia, a biciklisek országa

vissza a 3. szakaszra

Skócia + Benelux túrabeszámoló

(4. szakasz, 13-16. nap)

 

13. nap (2008. július 15. – kedd)              Utazunk Hollandiába!

EDINBURGH – Edinburgh Airport

Amsterdam-Shiphol Airport - AMSTERDAM

Táv: 56,0 km

Eljött az utolsó napunk Skóciában! Ma nem kell korán kelnünk, hiszen csak délután 3 után indul a gépünk az innen egy köpésnyire lévő reptérről, én mégis fél 8-kor már kint vagyok a sátorból. A szemem miatt már nem tudtam aludni, nemhogy javult volna a helyzet este óta, hanem tovább romlott. A megduzzadt bal látószervem úgy össze van ragadva, hogy csak kézi erővel tudom kinyitni. Főzök is egy kamillateát, s ezzel borogatom. Közben ébrednek a többiek is, s mivel előttünk az egész délelőtt, visszatekerünk a városszéli Tesco-ba, kb. 2-3 km-t, bár az edinburgh-i utak minőségéből már mindhármunknak nagyon elege van. Megvesszük az utolsó skót reggelinket, én beújítok még egy gyulladáscsökkentő szemcseppet, s még kartonpapírt is sikerül szereznünk a repüléshez a közeli szelektív hulladékgyűjtőből.

Fél 11-re már a reptéren vagyunk. Napos és roppant szeles idő van, csakúgy, mint a tegnapi napon. Teljes szélességében elfoglalunk egy buszmegállót, s nekiállunk az ilyenkor szokásos munkálatoknak. Délre bőven végzünk, s már bent, az indulási oldalon ebédelünk. Pontosan csekkolunk, s három után nem sokkal már a gépen ülünk.

A roppant erős szél már álló helyében is rendesen lökdösi Airbusunkat. Mi lesz majd a levegőben? Végtére is, egy-két erős turbulenciától eltekintve elég simán zajlik a felszállás, s egy fordulóval máris délkeletnek vesszük az irányt. Kb. még fél órát repülünk Skócia és Anglia zöld vidékei felett, felülről látjuk a mezőket, szántókat, szelíd dombokat, melyek így, felülről teljesen másképp festenek, mint tekerés közben. Elrepülünk Newcastle városa mellett, majd kikanyarodunk az Északi-tenger felé. Újabb fél órát repülünk a végtelennek tűnő víz felett, ami valójában másfél, hiszen vissza kell állítanunk óránkat a közép-európai időzónába. Hollandia közeledtét először a tengerbe telepített szélkerekek jelzik, majd elérjük a homokos partot. A homokbuckák után aztán jön a mélyföld, a hatalmas, csatornákkal szabdalt síkság, melyet még a tengertől hódítottak el a flamandok.

Menetrendi pontossággal érkezünk Amsterdam hatalmas repterére, s a földön is még legalább 8-10 percet gurulunk, mire megtaláljuk a terminált. Azt rögtön leszűrjük, hogy méreteiben a Shiphol az összes eddig látott repülőterünkön túltesz. Ennek persze legalább annyi hátránya van, mint előnye. Hatalmas gyalogtúra vár ránk a hosszú épületsorokban, s a jól „megfutószalagoztatott” kerékpárjaink is elég későn és viharvert állapotban érkeznek. Ráadásul Tomi sátra is külön kerül a csomagjától, így még annak is örülhetünk, hogy egyáltalán megjött, s lesz miben aludnunk a túra hátralévő napjaiban.

Egy gyors szerelést követően már visz is minket a hátszél Amsterdam irányába. Borult, de a skótnál jóval enyhébb az idő. Már az első kilométertől jó minőségű és profin kijelzett kerékpárutakon haladhatunk, s reményeink szerint ez így lesz Hollandia egész területén. Nem is gondolná az ember, de 13 nap bal oldali közlekedés után az embernek oda kell figyelnie, nehogy az úttest rossz oldalán induljon el, még akkor is, ha tulajdonképp gyermekkora óta ehhez van szoktatva. Mondjuk visszaszokni még mindig könnyebb, mint átszokni, ez Bimby első napi attrakciói után azt hiszem teljesen egyértelmű!

Papíron 23 km Amsterdam belvárosa a reptérről. Áthaladunk egy hosszú kerékpáros alagúton a kifutópályák alatt, majd hamarosan beérünk a csatornák rengetegébe. Út vezet mindenhol, földön vízen és a levegőben, néha több is egymás alatt-felett. Itt aztán nem könnyű tájékozódni. De tudtuk mire vállalkozunk, mikor ezt a sűrűn lakott országot választottuk úticélul. Pár percet késlekedünk, mivel az egyik hidat épp elhúzták előttünk. No de nem baj, mert végre megcsodálhatjuk a csatorna hajóforgalmát és a parti üdülőházak és lakóhajók egyedi hangulatát. Ezek a hollandok is tudnak élni, még ha másfélszer annyian vannak egy Dunántúlnyi területre, mint mi összesen! Már a külvárosokban is feltűnik a hatalmas biciklis forgalom, mely ezt az országot és főképp ezt a várost jellemzi. Autót szinte csak a főutakon, autópályán látunk, egyébként mindenki két keréken közlekedik. Este 8 óra után érjük el Amsterdam csatornákkal szabdalt belvárosát. Nagy a tömeg és a (biciklis)forgalom, de mégsincs az a zsúfoltság, mint nálunk. Nem véletlen, hiszen Észak-Európa legátgondoltabban megépített városában tekerünk. Az Észak Velencéjének is szokták nevezni, mivel meg tudta őrizni óvárosának csatornák szabdalta képét s hangulatát. 90 aprócska szigeten épült, melyeket 60 csatorna választ el, s több, mint 120 híd köt össze. De ami a legjobb benne, hogy mindenütt, a legkisebb sikátorban is lehet biciklizni! Viszonylag gyorsan megtaláljuk a Központi pályaudvar neoreneszánsz épületét, mely nagyon jó tájékozódási pont. Innen már kifelé haladunk a város északkeleti részében található Zeeburg Kemping irányába. A reptértől – apró kerülőkkel – 27 kilométert tettünk meg. Már majdnem 9-et üt az óra, mire becsekkolunk s zsúfolt „sátorrengetegbe” és felállítjuk szállásunkat. Ez a tömeg este nem hiányzott! Ráadásul még fizetni is kell érte 7,8 eurót fejenként, s a melegvízért pedig még külön is. Vacsorázunk egyet a még tegnap vásárolt főzelékkonzervből. Eléggé el vagyunk punnyadva, s egy alapos mosás és tisztálkodás is ránk férne, én mégis azt javaslom, hogy menjünk be inkább a városba. Neki is indulunk este 10-kor, s a kerékpárúton csomagok nélkül könnyen és gyorsan bejutunk Amsterdam szívébe. Ami nappal hangulatos, nyüzsgő és szép volt, az most este többszörösen elmondható. Egyszerűen fantasztikus ez a zegzugos biciklis város. Céltalanul bolyongunk, közben megtaláljuk a Dam teret, ahol a Niuwe Kerk (Újtemplom), s a mellette a Koninklijk Paleist (Királyi Palota) található, mely eredetileg városházának épült (13659 cölöpre). Ugyanitt található a Nationaal Monument (Felszabadulási emlékmű). A csatornák felett a hidak szépen, de egyszerűen vannak kivilágítva. A Caffe Shop-ok tömkelege könnyű lebegős élményt kínál, szinte minden sarkon. Ezt azonban inkább meghagyjuk másoknak, mi már repültünk ma egy jót az Északi-tenger felett. A csatornák partjain álló hangulatos házak mind magasabbak, mint amilyen szélesek. Ez azért van, mert régen alapterület után kellett adózni utánuk, így sokszor a szobák nem egymás mellett, hanem szintenként vannak. Az utcán rengeteg ember, s nagyon sok a bicajos is. Elég rozzant kerékpárral közlekednek a helyiek, mely bizonyára a kerékpárlopások magas számával függ össze. Mégis nagyon sok a lezárt kerékpár, elsősorban a csatornák boltíves hídjain. Némelyikükről már nyereg, kormány hiányzik, van, amelyiknek kereke görbült. Ezeket valószínűleg nem a mai nap során lakatolták ide. Az egyik csatorna hídjánál egy alsógatyában lévő idősebb férfi egy függőlegesen lelógatott kötélen különböző tornagyakorlatokat mutat be elég vegyes fogadtatással. De senki sincs megrökönyödve, úgy látszik ebben a liberális városban tényleg mindent szabad. A türelmi zónának sincs itt létjogosultsága. Nem egy többszintes épület ablakai kirakattá vannak átalakítva, s 2-3 emeleten keresztül szép és kevésbé szép lányok mosolyognak ki rajtuk szexi fehérneműben. Bimbyt szédítjük poénból, hogy befizetjük egy körre, hisz nem teljes 1 év múlva 18 lesz, de annyira új neki a helyzet, hogy nem tudja mire vélni. Úgy látszik – ha ezen múlik – még egy ideig nem akar nagykorú lenni.

Fél 12 körül indulunk vissza a kempingbe. Az egész napos megerőltetéstől a szemem már megint nagyon kész van, pedig Tomi rendszeresen küldi bele a szemcseppet. A visszaúton még elered az eső is, de nekünk már nem tud az újdonság erejével hatni. Még kimossuk a ruháinkat, kiteregetünk, tisztálkodunk és hajnali fél kettő körül térünk nyugovóra.

Estig megtett összes táv: 1405,6 km

 

14. nap (2008. július 16. – szerda)  Egy laza nap a kerékpárosok birodalmában

AMSTERDAM – Haarlem – Heemstede – De Zilk – Noordwijkerhout – Katwijk aan Zee

Táv: 73,97 km

A rövidre sikerült éjszakai pihenés után 10 órakor kelünk. Nagyon rossz éjszakánk volt, egész éjjel járkáltak, zajongtak, zenéltek a zsúfolásig tömött kempingben, ahol még a bicajaink lezárásához is alig volt hely. De ma végre már külső segítség nélkül ki tudom nyitni a bal szemem is, úgy látszik mégis segített a szemcsepp. Hagyjuk nedves ruháinkat még egy kicsit száradni, reggelizünk, és 11-kor hagyjuk el a zsúfolt, de mégiscsak a városhoz legközelebb eső kempinget. Az esti városnézést még a délelőtt folyamán folytatjuk, visszatekerünk a Dam térre a Királyi palota épületéhez, bolyongunk egyet a macskaköves sikátorokban és csatornák mellett. Ma is rendkívül nagy a bicajos forgalom, még egy kerékpáros karambolnak is szemtanúja lehetünk. Ezen kívül a villamos és a metró a közlekedési eszköze még a városnak, de itt mindkettő jócskán a tengerszint alatt jár. Az autósok nem igazán jutnak vezető szerephez – gondosan ügyelve a kerekesekre – csupán 20-30-cal döcögnek. Ez nem az ő városuk!

Egy ajándékboltban veszünk egy kis emléket, én persze még bögrét is, valamint képeslapot csórunk és fél 1 tájékán, nyugati irányban, elhagyjuk a várost.

Attól persze nem kell félnünk, hogy eltévedünk, vagy a főúton, netán az autópályán kötünk ki. Az utóbbi sajnos már többször megesett velem hasonló méretű nagyváros elhagyásakor. Itt még választhatunk is, melyik kerékpárúton megyünk, a 19 km-re lévő következő nagyváros – Haarlem – ugyanis már itt ki van táblázva. A piros kerékpáros út a lakott területeken, a zöld pedig a természetben halad. Mi persze az utóbbit választjuk.

Csatornák, tavak mentén, ligetes erdőkben halad utunk, s nem utolsósorban hibátlan és megfelelően széles aszfaltcsíkon tekerünk. A rozzant városi bringák ezt az utat már nem járják, viszont kerekesekkel itt is bőven van alkalmunk találkozni. Valahogy olyan érzésünk van, mintha teljesen új kerékpártúrát kezdtünk volna meg, de ez nem véletlen, hiszen ez a táj és építészeti jelleg nem sokban hasonlít Skóciához. Kemény szembeszéllel húzzuk egymást nyugat felé abban a reményben, hogy onnan délnek haladva már változik a helyzet.

Délután ¾ 2-kor érjük el Haarlemet, mely nem összetévesztendő New York egyik hírhedt kerületével. Hollandia egyik legrégibb városában vagyunk, mely „A virágok városa” címre is jogosult. Nagyon hangulatos és forgalmas belvárosa van, de ez minden valamirevaló holland városra elmondható. Itt is, mint Amszterdamban, szinte minden jellegzetes épületet, templomot vörös téglából építenek. Errefelé nem divat vakolni a házakat. Emellett a kisebb utcákat, városi kerékpárutakat is egytől egyig ilyen vöröses színű téglából rakják ki, úgy látszik itt már külön „tégla” iparág szakosodott erre, mert annyi téglát, mint Hollandiában én még soha életemben nem láttam.

A rendezettségnek persze rögtön kiütközik a hátránya is. Hiszen sem Amszterdamban, sem pedig Haarlemben egyetlenegy normális szupermarketet sem láttunk. Pedig már nagyon éhesek vagyunk. Hosszas érdeklődés és bolyongás után végre találunk egy Volmart-ot, mely már a Haarlemmel összenőtt Heemstede városka egyik eldugott mellékutcájában található. Magunktól soha nem találtunk volna ide. Ez a boltkeresés így – várakozásunkkal ellentétben – új kihívást jelent majd kerékpártúránk folyamán.

Ma igazán jó időnk van, egész nap kék az ég, ráadásul – pihenőnap lévén – nem is kell túlerőltetni magunkat. Mi azért haladunk szépen, hadd gyűljenek a plusz kilométerek, melynek tudatával könnyebb lesz holnap reggel felkelni. No meg ez a sok-sok bolyongás, ami a városok velejárója, eleve sok be nem tervezett kilométerrel terhel minket.

Heemstede után már a „Den Haag” feliratú kerékpáros-táblákat követjük, melyek Hága irányát jelzik. A táj elég egyhangú, de a kisebb-nagyobb falvak egytől egyig nagyon szépek. S bicikliútból sincs hiány. A hollandok esélyt nem adnak nekünk az autósokkal való konfrontálódásra.

Este 6 körül teljesen véletlenül belebotlunk egy Lidl-be, s ha már így alakult, akkor be is ugrunk egy kis utánpótlásra. Hogy pontosan hol járunk, azt még a térkép alapján sem lehet megmondani. Így az estéhez közeledvén a tengerpartot vesszük célba. A partra való lejutás azonban nem egyszerű errefelé. A part menti övezetet ugyanis – mint ahogy tegnap a repcsiről is láthattuk – 20-30 méteres homokbuckák szegélyezik, mely nemzeti park, s kerítéssel van körülvéve. Így keresgélve jutunk el Katwijk-ig, ahol egy folyó torkolatánál végre kipillantást nyerhetünk a végtelen vízre. A hatalmas homokos part viszont nagyon zsúfolt. Napozóágyak, sétálgató futó emberek és kite-szörfösök tömkelege. Itt nem fogunk aludni, az biztos! Erős szél fúj a tenger felől, így hatalmasak a hullámok is. A távolban már látszanak a közeli nagyváros – Hága – magasabb épületei is.

Végigtekerünk Katwijk-on, mely igazi üdülőváros hangulatát árasztja, majd egy – a nemzeti parkon átvezető – kerékpárúton indulunk tovább. Itt, Hollandiában a jobb helyeken nem az autós utak melletti keskeny sávban vezetik el a kerékpárutakat, mint ahogy nálunk szokás, hanem a semmi közepén, mindentől teljesen elkülönülten. Látszik, hogy akik nálunk kerékpárutakat terveznek, azok soha nem szoktak biciklizni, hiszen így sokkal nagyobb élmény a kerekezés, mint egy forgalmas autós út társaságában. S ha Hollandiában erre van hely, akkor nálunk miért ne lenne?

Elhaladunk egy nagy kemping mellett, de nem akarunk még egy, a tegnapihoz hasonló zsúfolt élményt magunknak, így – bár Hollandiában szigorúan tilos a vadkempingezés – mi megpróbáljuk bebizonyítani, hogy itt sem lehetetlen.

Nem sokkal Katwijk után egy kerékpáros pihenőben állunk meg. Megvacsizunk, majd – a partmenti homokbuckát megmászva – két részletben elmegyünk fürödni. Király a strand, hatalmasak a hullámok, s a víz is jóval melegebb, mint még Skóciában az óceán volt. Mégsem fürdik senki. Bizonyára az a piros zászló az oka, mely ott lobog minden életmentő-torony felett. Ugyanakkor feltűnik, milyen sokan sportolnak ebben az országban. A part tele van futókkal, egyenmezes komplett csapatok tartanak esti edzést. Nagyon sokan horgásznak, s a buckán túli kerékpárút is tele van versenybicajosokkal, akik közül sokan szintén nem alapszinten űzik ezt a sportágat.

Amíg Bimby és Tomi a parton van, egy beszívott francia kerekes áll meg mellettem. Engem is megkínál fűvel, én persze nem élek még az ingyenes lehetőséggel sem. Elég összefüggéstelenül beszél erős francia akcentussal angolul, de pár dolgot sikerül megértenem.

Este fél 9-ig még elütjük az időt, erre már jelentősen csökkel a forgalom. Egy kis „lábösvényen” vágunk be a buckák közé, majd átlépve a szögesdrótkerítést találunk egy olyan helyet, melyre egyik ösvényről sem lehet rálátni. Ez volt az első, de nem utolsó, eseményekben és látnivalókban roppant gazdag napunk Hollandiában. Ma elvileg nem volt táv betervezve, de jól is tettük, hogy letekertünk 73 km-t, ugyanis a bolyongások, városnézések és be nem tervezett kitérők miatt „papíron” csak 46-ot haladtunk.

Ma délután adták le a Lánchíd Rádióban Vass István Zoltán, még az indulás előtt 1 nappal velem készített interjúját. Többen gratuláltak otthonról, ami nagyon jól esett. Dokey különösen kiemelte, hogy „most már azt is tudják a hallgatók, hogy Tominak fájt a térde és Bimbynek elázott a cipője”. Legalább megint volt min röhögnünk egész este.

Estig megtett összes táv: 1479,5 km

 

15. nap (2008. július 17. – csütörtök)      Városról városra

Katwijk aan Zee – HÁGA – Delft – ROTTERDAM – Barendrecht – Nurmansdorp - Hellegatsplein

Táv: 91,65 km

Nyugodtan telt az első holland vadkempinges éjszaka. Fél 8-kor kelünk, a partmenti kerékpárút – ha nem is a tegnap esti forgalmával – már „üzemel”. Ezen jutunk be Hágába, majd – a tegnapi bonyodalmak elkerülése végett – inkább érdeklődünk, hol találunk a közelben boltot. Hamarosan meg is lesz az üzlet. Itt, Hollandiában, a németekhez és a svédekhez hasonlóan még a nem visszaváltható üvegre is számolnak betétdíjat, úgy 25-30 centet palackonként. Ezzel csak az a gond, hogy ahány város, annyiféle bolt, s a rendszer még itt sem tökéletes, ugyanis egymás üvegjeit nem fogadják el. Így marad az „áttöltögetéses” módszer, vagy ha ezt is megunja az ember, akkor repül a palack a kukába.

Vásárlás után a Békepalota előtt egy buszmegállóban húzzuk meg magunkat, ugyanis rázendített az eső. A város eredeti neve egyébként ’s-Gavenhage, de lakói csak Den Haag-ként emlegetik. Bár Amszterdam a hivatalos holland főváros, itt található több kormányzati intézmény, a Binnenhof (Kormányzati negyed), a Vredespaleis (Békepalota) benne a Hágai Nemzetközi Bírósággal, valamint a holland királynő is itt lakik. Tehát valahogy Amszterdam a bulizós és mozgalmas „turisztikai” főváros, ez pedig a komoly és hivatalos. Egyébként tényleg teljesen más a város arculata, ezt már az első kilométerekből leszűrjük. Teljesen szokványos, nyugodt nyugat-európai városban vagyunk sok-sok zöldterülettel, és ha nem is „amszterdami”, de felettébb nagy kerékpáros forgalommal.

Reggeli után megpróbáljuk közelebbről is megtekinteni a hatalmas tornyú és természetesen vöröstéglából épült palotát, de a kovácsoltvas elektromos kapun belül még egy hangyát sem engednek be illetéktelenül. Bimby zászlója itt is „fog” nekünk egy hazánkbélit, a kissé ápolatlan, de roppant laza postásként dolgozó fickó már jó pár éve él itt, s napi pár órás munkával annyit keres egy hónapban, mint én otthon egy negyed év alatt.

A Békepalota után a belváros felé vesszük az irányt, ahol elsőként egy hatalmas homokszoborra leszünk figyelmesek, mely Hága jellegzetes épületeit ábrázolja. Amennyire mulandó, annyira lenyűgöző alkotás. Teszünk egy kört a kormányzati negyedbe, s rögtön nyugtázzuk, hogy ilyenünk sem lesz nekünk egyhamar. Itt már egy fokkal nagyobb az élet, de így is egy álmos, nyugodt nagyvárosként marad meg Hága az emlékezetünkben.

A város után elhagyjuk az Északi-tenger partvonalát, s a következő 30 km-ben még két nagyváros érintünk. Delft – az útikönyvek szerint – az egyik legszebb holland város. Egykori történelmi magja ma szabadtéri múzeum. Egy kis kavargás és kerékpárostársi útbaigazítás után megtaláljuk a Grote Markt-ot. Így hívják errefelé a városok főterét. Itt is minden megvan, ami Amszterdamban, hangulatos csatornák, vöröstéglás házak és utak, s ne felejtkezzünk meg a teret övező grandiózus épületekről sem.

Elsőként azonban egy templomtoronyra leszünk figyelmesek, mely jócskán megsüllyedt. Nem kell hozzá sok, hogy hamarosan a pisai ferdetoronnyal említsék egy lapon. A Városháza – mint mindenütt – itt is pompás épület hatalmas óratornyával, egyedül a téren lévő rögtönzött piac kelt számomra rossz benyomást. Persze tudom, hogy egy ilyen főteret, még anno a piacozásra találták ki, de ennyi esztétikus, műemlék jellegű, pompás stílusban megépített épületcsoda között mégis olyan rosszul mutatnak a vásárosok ócska, műanyagtetős pavilonjai.

Delft után Rotterdam felé vesszük az irányt. Bicikliutunk egy nagy hajóforgalmú csatorna mentén vezet, s jobban megnézve arra leszünk figyelmesek, hogy a csatornában lévő víz szintje magasabb, mint a környező tájé. Persze nem feledhetjük azt a tényt, hogy az ország több, mint egyharmada a tengerszint alatt fekszik, s így már mindjárt más a helyzet.

Rotterdam Európa legnagyobb kikötővárosa. Ez a státusz hamar rányomja a bélyegét, hiszen befelé haladva tisztán ipari jelleg dominál, autópályák rengetege teli kamionokkal, gyárak, ipari létesítmények mindenütt. Egy autópálya felüljáró alá húzódunk az egyre fokozódó eső elől. Skóciában már bőven kijutott nekünk a vízből, most már kezd terhes lenni számunkra ez a nedves időjárás. A belváros már szebb képet mutat, bár már első látásra is feltűnik, hogy – mint megannyi fejlett nyugat-európai nagyvárosban, itt is – rengeteg a bevándorló. Kínaiak, arabok, négerek amerre szem ellát. Kikötőváros lévén - azt hiszem - ezen a legkevésbé sem kell csodálkoznunk. Rotterdam Maas-folyó partjára épült belvárosa nagyon modern. Nem véletlenül, hiszen már a II. világháború után is a modern városépítés példája volt. Hatalmas felhőkarcolók, bevásárlóközpontok, fényreklámok és forgalmas utcák. A városháza itt is impozáns, hatalmas épület. Egy pláza elé ülünk le ebédelni, de megint rázendít az eső. Úgy látszik, ha ma leülünk kajálni, azt nem ússzuk meg szárazon.

A városnézést a Maas-folyó partján folytatjuk, ahol elsősorban a hatalmas hidak nyűgöznek le, főképp az elég extrém, egypilléres, ferdekábeles híd, amely már a város jelképévé is vált. De azért ne feledkezzünk meg a túlparton magasodó felhőkarcolókról sem. A vízen rengeteg hajó, a víz felett pedig a Red Bull Air Race pilótái, köztük Bessenyei Péter, készülnek a hétvégi futamra. Egy ideig elnézzük az időmérő edzést. A pálya a pesti versenyhez hasonlatosan természetesen uszályokra épített hatalmas bójákkal van kijelölve, célkapunak pedig a Lánchíd helyett megteszi az előbb említet hatalmas és roppant kecses híd.

A Maas-alagút kerékpáros járatán tekerünk át a folyó alatt. Ezt elég bután oldották meg a kerékpárút-építés koronázatlan királyai, ugyanis az alagutat mindkét oldalról csak és kizárólag mozgólépcsőn lehet megközelíteni. Nem könnyű leutazni méretes járgányainkkal a kb. 20 méteres mélységbe. Körülbelül úgy kell elképzelni, mintha a Délinél kéne egy jól megrakott bicajt a metróhoz levinni. Az első járgányt ketten visszük, aztán csak rájövünk, hogy – a fellépéstől eltekintve – a többi már megy, mint a karikacsapás. Azért egy liftnek persze jobban örültünk volna, de ha mondjuk Pesten valahol ilyen kerékpáros alagút épülne a Duna alatt, nem hinném, hogy nagyon ódzkodnánk a használatától.

Rotterdam itt azonban nem ért véget. Egy informatív kerékpáros térképről tájékozódunk, s úgy döntünk, hogy nem tartjuk az eredeti útvonalat Spijkenisse felé, hisz ott egy szakaszon kompozni kéne egy csatorna felett, hanem Barendrecht felé megyünk, ahol az Oude Maas alatt az autópályával egyetemben egy kerékpáros alagút is átvezet. Érdekes, hogy ezek a hollandok amellett, hogy ilyen mélyen laknak, mégis rengetegszer alkalmazzák ezt a megoldást híd helyett.

Elhaladunk a kikötők mellett, majd bolyongunk még egy sort a hosszú elővárosokban, míg végre elérjük az alagutat. Ebben már liften kell lemenni, s jó két kilométert teszünk meg a külön kerékpárosoknak és gyalogosoknak épült járatban. Itt legalább az eső sem esik. A következő szakaszon viszont kapjuk rendesen az égi áldást, egészen estig. Innen a sűrűn lakott részek egy csapásra véget értek, szántók között halad utunk a végeláthatatlan síkságon. Egy kis faluban „boltolunk” egyet, majd meg sem állunk a Hollands Diep autópálya-hídjáig. Ez a zegzugos, de ugyanakkor hatalmas vízrendszer többek között a Rajna, a Waal és a Maas egyik ágát vezeti a tengerbe. Nem véletlen, hogy magas gátakkal védik. Az 1,2 km hosszú hídon természetesen kerékpáros járat is átvezet. Elsőként egy apró kis szigetre érkezünk, ahol egy előre, interneten lecsekkolt táborhely vár ránk, mely megint jó választás volt és beteljesítette a hozzá fűzött reményeket. Még kiépített strand is van. Bár ma nincs éppen strandidő, de fürödni minden este kell. Vacsi közben azonban megint jön a kellemetlen zápor, így az autópályahíd alá húzódunk be. Ez az eső azonban nem akar elállni, messziről látszik a hatalmas víz felett, hogyan érkeznek a sötétebbnél sötétebb fellegek. Megunva a nem sokkal mellettünk autójában szerelmeskedő pár „társaságát” este 8-kor feldobjuk a sátrat, nyomunk egy gyors fürdést, majd eltesszük magunkat holnapra.

Estig megtett összes táv: 1571,5 km

Tovább az 5. szakaszra

Belgiumon és Luxembourgon át Németországba

Két keréken a Nagyvilágban

A honlapot szerkeszti és a túrabeszámolókat írta: Puskás Zoltán (pusizoli).
A nagyvilagban.hu a következő, korábban az alábbi címeken elérhető weboldalat tartalmát egyesíti:

  • pusizoli.extra.hu
  • pusizoli.weboldala.net
  • pusizoli.notabringa.hu
  • usa.notabringa.hu

Az oldal tartalmi elemei - a forrás-megjelölés és szerzővel való egyeztetés után - szabadon felhasználhatóak.

Köszönjük látogatásod!

Közösségi oldalunk

© 2018 Két keréken a Nagyvilágban

Keresés

logo1

Túrabeszámolók

Tovább a hegymászós oldalra

Hegyi logo2

Free Joomla! templates by AgeThemes

This website uses cookies

A webhely cookie-k segítségével elemzi a forgalmat. A webhely használatával elfogadja a cookie-k használatát.
Statisztikák készítése céljából a felhasználási adatokhoz a Google is hozzáférhet.