bmenu1     fb1    insta1

A hósipkás hegyóriások és hatalmas fenyvesek után a következő szakaszon már újabb kihívásokkal kell szembenéznünk. Utah, Arizona, Colorado és Új-Mexikó államok területén lévő 130 000 km2 kiterjedésű Colorado-fennsíkon fogunk kalandozni. Ezt a világon egyedülálló sivatagos 1500-2000 méterrel a tenger szintje felett található fennsíkot a Colorado-folyó és mellékfolyói teszik különlegessé, melyek utat vájtak magunknak a puha homokkőbe, s így eszméletlen mély kanyonokat vájtak benne. Ilyen például a Canyonlands Nemzeti Park, vagy szakaszunk végcélja, a világhírű Grand Canyon is. A szakasz hossza 740 km. Rendelkezésre áll 7 nap és egy pihenőnap.

Grand Junktion nagyváros után ismét búcsút intünk a civilizációnak. Ám hósipkás hatalmas hegyek és zöld fenyvesek helyett sárgás, barnás félsivatagi táj fogad minket. Elhagyjuk a Colorado-folyó völgyét és felmászunk a Colorado-fennsíkra.

Grand Junction város után 52 km-re búcsút intünk Colorado államnak, s belépünk Utah államba.

Utah állam sok nagyszerű nemzeti parkkal büszkélkedhet. Mi elsőként az Arches Nemzeti Parkba teszünk látogatást.

Az Arches Nemzeti Park (angolul Arches National Park) természetvédelmi terület az Amerikai Egyesült Államokban, Utah állam délkeleti részén, a Colorado mentén fekvő félsivatagban. A 310 km˛ területű nemzeti park eróziós tevékenység nyomán kialakult homokkő alakzatairól – természetes kőhídjairól, sziklatornyairól, ablakairól – híres. Nevét a mintegy kétezer természetes kőhídról (angolul arch, többes számban arches) kapta. A terület 1929-ben kapta meg a nemzeti emlékhely (national monument) besorolást, 1971 óta pedig nemzeti parkként működik. A terület tengerszint feletti magassága 1245 és 1723 méter között váltakozik. A több ezer sziklaalakzat közül a legnevezetesebbek.

• Utah állam egyik szimbólumává vált, 16 méter magas Delicate Arch.
  • A 39 méter magas sziklatorony, a hatalmas sziklát egyensúlyozó Balanced Rock.
  • A Double Arch néven ismert kettős kőhíd (4+4 km kitérő)

A nemzeti park területén aszfaltos út vezet végig. A Delicative Arch 22 km-re van, melyből az első 5 km emelkedő (150 m szint, majd 3 km lejtő és egy újabb domb 7 km hosszan (250 m szint), majd lejtünk. Visszafelé ugyanez. A Wolfe Ranch-ig érdemes betekerni, ahonnan 1.2 km séta a Delicate Arch.

Az éjszakát Moab városa környékén töltjük.

Moab              (5000 lakos, 1227 m tszfm.)

Grand Country megyeszékhelye és legnagyobb városa az Arches Nemzeti Park tőszomszédságában fekszik a Colorado zöldellő folyóvölgyében. Innen teszünk egy jó 30 km-es kitérőt északra, hogy megcsodáljuk ezt a nem mindennapi látványosságot. Itt már sivatagi kánikulára számíthatunk 36,8°C az átlagos maximum júliusban és 17 alá ritkán esik a hőmérséklet.

Másnap a város után sivatagossá válik a terep, s a folyóvölgyet elhagyván szép lassan emelkedünk fel a Colorado-fennsíkra.

Monticello        (2000 lakos, 2155 m tszfm.)

Feljutottunk a fennsík egy kiemelkedő pontjára, innen még egy rövid emelkedő után lassacskán lejteni fog tovább utunk. San Juan megye megyeszékhelye. Mormon vallás elterjedt a városban. Innen keletre találhatók a Abajo Mounains 3400-as csúcsai. A várostól délnyugatra található egy kisebb duzzasztott tavacska.

Következő nap 2 jellegzetes helyet érintünk:

Bluff                 (320 lakos, 1366 m)

A San Juan folyó völgyében fekszik, melyben biztosan találunk elég vizet egy esetleges fürdéshez. A falu után keresztez utunk egy kicsiny zöld folyóvölgyet, majd ismét felkaptat a kopár, félsivatagos, sziklás hegyhátra (209 m szintemelkedés). A következő 108 km-es szakaszon csak néhány pár házból álló falucska és pár benzinkút lesz az út mentén.

Mexican Hat (Valles Trailer Park) (260 lakos, 1252 m)

A domb után visszatértünk a San Juan folyó partvidékére. Itt egy kis falucska található, nevét a közeli sziklaalakzatról kapta. Felkapott falucska, mivel a közelben rengeteg érdekes látványosság, kirándulóhely található.

A Monument Valley sziklái - sok klasszikus westernfilm díszleteként láthattuk őket. De Forrest Gump című Oscar-díjas filmben is találkozhatunk velük.

A Monument Valley  egy olyan terület, melyet a westernfilmekből jól ismert vörös, 150-300 méter magas táblahegyek és sziklatűk foglalnak el. A hegyek egy Navajo Indián Rezervátum területén találhatók. A sziklák már több, mint 10 km-ről szépen látszanak. Előttük folyamatosan emelkedő egyenes található. Ez a kép nagyon sok helyen feltűnik, többek között a Forrest Gump című filmben (itt hagyta abba Forest a futást).

A képződmények tanúhegyek, a fennsík eredeti magasságát jelölik ki. Ezeken láthatóak az eredeti kőzetrétegek, amelyek a fennsík nagy részén lekoptak. A legfelső réteg palás szerkezetű agyag, a középső homokkő, a legalsó pedig megint pala. Az aljzat aleurolit. A térség vöröses színét a mállott aleurolitban feldúsuló vas-oxid adja, a völgyekben mangán-oxidos kékesszürke elszíneződés is látható. Az alsó rétegek aleuritja jelentős urándúsulást is tartalmaz, ezt 1967-ig bányászták.

A völgy legismertebb sziklaformációi a két szembefordított egyujjas kesztyűhöz hasonló kiemelkedés, a West Mitten, az East Mitten valamint a Merrick Butte hármasa, a Három Nővér sziklatűhármas, a Totemoszlop sziklatű, a Sun's Eye és az Ear of the Wind sziklaívek.

A hágó után enyhén lejt az út az államhatárig. Itt egy kis falut építettek, mely főképp a turistákat szolgálja ki. Innen csak belépő ellenében lehet bejutni a park főúttól távolabbi részeibe.

A Monument Valley után közvetlenül megérkezünk a túra tizenegyedik államába Arizonaba.

Első településünk Kayenta:

Kayenta           (5200 lakos, 1738 m tszfm.)

A Navajo nemzet része, mely egy elfogadott indián állam. Területei Arizonán kívül főleg Új-Mexikóban találhatók. Saját nyelvük is van, melyet a II. világháborúban kódnyelvként használtak. Kayentában a lakosság 92%-a indián származású. Rengeteg szálloda és vendéglátó egység található itt, hiszen ez a Monument Valley-hoz legközelebb eső város. Mint Navajoban mindenhol itt is tilos alkoholt fogyasztani. Emellett érdekesség, hogy a navajok nem tartják a nyári időszámítást, így ezeken a részeken valószínű, hogy egy órával korábban fognak járni az órák. A városka után emelkedni fog az út a Marsh hágóig (2042 m), majd lejt. A következő 120 km-en csak egy apró falu lesz az úton!

Hosszú sivatagos szakasz után a mai nap megérkezünk Tuba Citybe.

Tuba City         (8600 lakos, 1512 m tszfm.)

A Navajo Nation legnagyobb városa. A város és környéke a Painted Desert (ford.: festett sivatag) területén található. Ez a név a legkülönfélébb színű szikláktól származik. A várost Navajo és Hopi indiánok lakják túlnyomó többségben. Legfőbb látnivalója a Navajo Interaktív múzeum 2007-ben megnyílt központjában Tuba City mellett a történelmi Tuba City Trading Post épületében. A város után hosszú egyenes kezdődik a végelennek tűnő sivatagban. 8 km múlva az út jobb oldalán megkövült dinoszaurusz nyomokra lelhetünk.

... majd a sivatag folytatódik tovább ...

Grand Canyon ("Nagy szurdok") a Colorado folyó által kivájt sokszínű, meredek völgyszurdok, a világ legmélyebb szurdoka. A folyó több mint 6 millió év alatt hozta létre, 445 ,78km hosszú, szélessége 6,4 km-től 29 km-ig terjed, mélysége 1200 és 1800 méter közötti (legmélyebb pontja 1829 méter).

Nagy része a Grand Canyon Nemzeti Parkon belül fekszik, mely egyike az első nemzeti parkoknak az Amerikai Egyesült Államokban. A Grand Canyon egy színes lépcsőzetes felépítésű szakadék Észak-Arizonában, A kanyon a világ hét természetes csodáinak egyike. A szakadékvölgy alján a Colorado-folyó 1,7 milliárd éves kőzetbe vájta medrét. A felsőbb rétegek mészkő-, homokkő-, pala- és gránitrétegek alkotják, ez színes mintázatot ad a meredek oldalfalaknak. A sivatagos meleg és száraz környezet hatására a falak meredeksége megmaradt és nem lankásodott el. Évente több millió turistát vonz a vadregényes természeti ritkaság.

Holnap pihenőnapunk lesz, de ahogy ismerem magunkat nem valószínű, hogy megülünk egyhelyben a fenekünkön. Valószínűleg megismerkedünk közelebbről a kanyon szépségeivel:

Gyalogtúra a Grand Canyonba

A Grand Canyonnál egy pihenőnap áll rendelkezésünkre, melyet fizikai állapotunktól függően a következőképpen alakíthatunk:

1. Tartunk egy igazi pihenőnapot, busszal meglátogatjuk a kilátóhelyeket, lazítunk.

2. Egynapos túrát teszünk a South Karibab ösvényen a Colorado folyó hídjáig és vissza. Az ösvény Yaki Point mellől indul, melyet shuttle bussal érhetünk el. Túratáv 10+10 km a folyóig és vissza. Szintkülönbség: 1460 méter!

3. Ha időben érkezünk, akkor gondolkodhatunk a Grand Canyon teljes átszelésén is. Ehhez fél nap előny szükségeltetik. Ki kell váltanunk egy ún. Backcountry engedélyt, mely a kanyonban történő éjszakázáshoz szükséges, ez 15 dollár fejenként. Első délután eljutnánk a Bright Angel Campground-ig (11,3 km), mely nem sokkal a híd után található a völgyben. Második nap pedig kimásznánk az északi oldalon lévő North Karibab ösvényen, mely 22,5 km hosszú. Szintemelkedés: 1780 méter!

Hogy melyik verziót választjuk  és hogyan alakul túrán további sorsa, ez majd ott helyben dől el. Mindenesetre a honlap a továbbiakban az eredeti terv szerint közli az információkat, ha ettől bármilyen módon is eltérünk, ezt majd valamilyen úton-módon jelezzük.

A Sziklas-hegysegbol leereszkedve egyre melegebb es koparabb lett a taj, ahogy haladtunk lefele a Colorado-folyo hatalmas volgyeben. Grand Junction varosaban meg talaltunk egy hatlamas Walmartot, ezutan viszont egycsapasra megszunk minden civilizacio. Ahogy atleptunk Utah allamba megdobbentett minket ez a hatalmas "semmi", ahogy utunk kanyargott a vegtelen pusztasagban. Se egy falu, se egy benzinkut, de meg egy maganyos haz sem akadt utukba. Egeszen naplementeig tekertunk abban a remenyben, hogy egyre fogyatkozo vizkeszletunket potolni tudjuk. Terkepunk csupan egy Cisco nevu kis falut jelzett nem messze az ut mellett. Mar lement a Nap, mire odaertunk. A latvany megdobbento volt. Szetrombolt hazak, elhagyott lakoautok, lakokocsik. Eletnek semmi nyoma. Cisco egy szellemvaros. Moabig innen meg majdnem 80 km volt hatra, s mivel vizunk nem sok maradt, igy nem voltak tul jo kilatasaink a kovetkezo napra. Mindennek fejeben ejjel meg egy hatalmas szelvihar is vegigsoport a pusztan, majdnem fejunkre dontve satrainkat. Reggel szokott idoben, kb. fel liter vizzel vagtunk neki a hatralevo szakasznak. Szerencsere ahogy utunk visszatert a Colorado melle nehany farm azert akadt, s az egyiknel talaltunk vizet is, igy gond nelkul abszolvaltuk a hatralevo szakaszt. Viz nelkul valoszinu nem sok eselyunk lett volna, hiszen delutan egy orara mar 38 fokot mutattak a homerok a varosban. Bevasaroltunk, majd konyvtaraztunk egy orat. Este pedig elmentunk Teri Ann-hez a szallasra, bar visszajelzes nem erkezett tole, hogy tud fogadni. Egeszen a varos szelen lakott, egy elhagyatott kis utcaban, mar a neve is ijeszto volt: Desert Road. Erdekes haza volt tele mindenfele csecse-becsevel, giccsekkel. Mar ekkor lattuk, hogy nem egy atlagos emberrel van dolgunk. Tovabb nott a meglepetes, hiszen nem o, hanem egy ausztral lany fogadott, o is csak vendegsegben volt Terinel. Hozott nekunk sort, jot beszelgettunk, kimostunk ,vacsorat keszitettunk. Szallasadonk csak naplemente kornyeken ert haza, s hangos hi megszolitassal koszontott minket. Este jot beszelgettunk vele is, nagyon tetszett neki az, ahogy magyarul beszelunk. Azt mondta, hogy sok europaival talalkozott, de a mi nyelvunk megis teljesen mas. Elkepeszto!

Két keréken a Nagyvilágban

A honlapot szerkeszti és a túrabeszámolókat írta: Puskás Zoltán (pusizoli).
A nagyvilagban.hu a következő, korábban az alábbi címeken elérhető weboldalat tartalmát egyesíti:

• pusizoli.extra.hu
  • pusizoli.weboldala.net
  • pusizoli.notabringa.hu
  • usa.notabringa.hu

Az oldal tartalmi elemei - a forrás-megjelölés és szerzővel való egyeztetés után - szabadon felhasználhatóak.